Fogalmak

Mi is az a Head-Code?

 

Minap az Exeter West (Blockpost szoftver) Brit mechanikus biztosítóberendezés (vonóvezetékes) szimulációját futtattam, ami igen bonyolult szimuláció, összetett vágányúttal és 131 vonóvezetékes karral rendelkezik. A kommunikációt, az engedélykéréseket és küldés-fogadást harangokkal lehet jelezni a szomszédos "jelzőbódék" felé, ezért a menetrend és a kitérő-jelző beállításokat jól kell ismerni. Ehhez készítettem egy excel táblázatot amiben vonatonként lejegyzeteltem a harang kódokat, a karok beállításait és egyéb információt. A menetrendi ablakban azonban találtam egy oszlopot, aminek a jelentését nem értettem. Ez az oszlop a H'Code vagyis a Head-Code magyarul vonatazonosító kód.

Forrás: svsfilm.com

A Head-Code-ot (Fej-kód) 1850 körül vezették be, és a mozdony elején olajlámpákkal mutatták. Ezek a lámpák a vonat (mozdony, motorkocsi vagy vezérlőkocsi) elejére a szabályoknak megfelelően lettek elhelyezve, ezzel a vonat osztályát jelölte meg, amely segített a forgalmistának (Signalman) azonosítani a vonatok rendeltetését (prioritását), amelyek szükséges volt az akkor használt  térköz közlekedési rendszerben (interval-based signalling system). A lámpák éjjel világítottak, és a lámpákat általában fehérre festették, hogy nappali is látható legyen. Néhány vonalon fehér korongokat használtak nappal a lámpák helyén. 

Bővebben: Mi is az a Head-Code?

SPAD (Signal Passed At Danger) jelző

A SDPAD indikátor (Signal Passed At Danger) egy figyelmeztető jelző, amely olyan helyre van telepítva, ahol fennáll a valószínűsége a jelzőmeghaladásos ütközésnek, pl. keresztezés vagy kitérőnél. A SPAD (jelző meghaladási veszély) akkor lép működésbe ha a megállj jelzést valamely vonat meghaladja.

SPAD jelző három optikából áll, a jelző hátlapja kék, az árbocon kék tábla van elhelyezve SPAD INDICATOR felirattal, alatta a jelző azonosítók.

  • Alap jelzés: a jelző minden optikája sötét.
  • Figyelmeztető jelzés: jelző meghaladás esetén a középső optika vörösen világít (SPAD) felirattal, a felső és az alsó optikát szintén vörösek, de egyszerre villognak.

Amennyiben a jelző a figyelmeztető jelzést adja a mozdony (motorkocsi) vezetőjének azonnal meg kell állnia, még akkor is, ha a főjelzőn számára szabad jelzést mutat.  

A SPAD jelző Simsig-es vonatkozása és telepítésének okairól itt olvashattok: SPAD (Signal Passed at Danger)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/SPAD_Indicator_01.jpg/304px-SPAD_Indicator_01.jpg
Fotó: Ivor

 

Signal Box (Torony)

Angol kifejezések: Signal Box, Switch tower, Signal cabin

A vasúti közlekedés biztonságos üzemeltetéséhez elengedhetetlenek a forgalom irányítását elősegítő jelzők és jelzések. A jelzők működtetését kezdetben a jelző közvetlen közelében végezték. A váltókat (kitérőket) kézzel állították közvetlenül a váltó melett. Az állomások és a forgalom növekedésével egy épületbe kellett csoportosítani a jelzők és váltók (kitérők) működtetését szolgáló berendezéseket. A kezdeti időszakban a jelzők és váltók állítását mechanikusan (vonóvezetékesen) végezték. (A Brit vasútnál a vonóvezetéken kívül merev rudazatos váltó és jelző állítást is használtak, illetve használnak még.)

Chester No 6 25/06/76 (s0532.jpg)Fotó: Dave Plimmer

Bővebben: Signal Box (Torony)

ARS (Automatic Route Setting)

A SimSig-ben bizonyos központoknál nagy segítséget jelenthet az ARS.
Az ARS-nek köszönhetően, olyan központokat is tudunk egyedül irányítani, amihez kettő, vagy akár három kezelő is kelhet a csúcsforgalom idején. Az egyik ilyen központ a Waterloo, ahol a négy képernyőn percenként közlekedő vonatokat kell a 24 vágányos fejpályaudvarra irányítani.
Az ARS olyan központoknál is nagy segítséget tud nyújtani, ahol nagy sebességgel közlekednek a vonatok. Az ilyen központoknál a szűkre szabott menetrend miatt komoly késéseket lehet összeszedni, csupán abból, hogy nem állítjuk be időben a szabad vágányutat a gyorsvonatoknak.  

Bővebben: ARS (Automatic Route Setting)

Kézi váltó (Lever Frame)

Ground Frames

A Lever Frame-eket (kar-kereteket) a helyi irányítású mellék- és iparvágányok kiágazásainál, valamint kétvágányos fővonalak ritkán használt vágánykapcsolatainál használják, ahol a forgalmat veszélyeztetheti a tolatási mozgás. Az ilyen kezelőberendezést Ground Frame-nek (GF) szokták nevezni, továbbiakban Helyi Kezelőnek fogjuk hívni (hazánkban a kulcsos kézi-váltóhoz hasonlít a legjobban.)
A központi forgalomirányító helységéből adhatnak „engedélyt” a helyi kezelő működtetésére.
A központi biztosítóberendezés elektromos jel formájában biztosít szabad kezelést.

A berendezésen megtalálható a Feloldó (relase) vagy Király (king) kar, amely lehetővé teszi, hogy a Helyi Kezelő karjait működtessék. A Helyi Kezelővel lehet állítani a lezárt váltót, és a váltóval függésben levő tolatásjelzőket. A tolatás végeztével a váltó visszaállítása után visszaveszik a helyi kezelőberendezés „engedélyét”.


Bővebben: Kézi váltó (Lever Frame)

Brit jelzők 1.rész

A szemafor (alakjelző)


A mechanikusan működő alakjelzőket a 19. században fejlesztették ki a Nagy Britanniában működő vasutak számára. Az eltérő rendeltetésű és független vasúttársaságoknál a jelzők jelzésképei kezdetben igen változatosak voltak. A szabványosítási kísérletek következtében a 20. század elejére lényegesen javult a helyzet, de ennek ellenére mind a mai napig előfordulhat, hogy stílusban és megjelenésben kissé eltérő jelzőkbe botlunk Anglia-szerte.

Bár sok alakjelző maradt fenn napjainkig is, számuk egyre fogy, egyre ritkábban találkozhatunk velük. Van azonban néhány jó példa, hogy a kulturális örökség megőrzése céljából üzemeltetett vonalakon (az ország egész területén) műemlékként óvják a régi jelzőket is.

A későbbiekben látni fogjuk, hogy bár a jelzők és a jelzésrendszer alapkoncepciója megegyezik a hazánkban (illetve közép-kelet Európa nagy részén) használttal, a részletekbe tekintve komolyabb koncepcionális különbségekre bukkanhatunk.

 

Bővebben: Brit jelzők 1.rész

Integrated Electronic Control Centre (IECC)

 Az IECC-t (Integrated Electronic Control Centre - Integrált Elektronikus Irányítóközpont -) eredetileg az Angol Vasutak kutatórészlege fejlesztette ki az Egyesült Királyság jelzésrendszerére alapuló vasutak számára a '80-as évek végén, de különféle változatait a világ minden táján megtalálhatjuk. 2005-ig 140 biztonságosan leszolgált üzemévet tudhatunk a rendszerek mögött. Az IECC egy kezelőfelület, amely együttműködik a mögötte található biztosítóberendezéssel. 

Egy irányítóközpont egy sor a felügyelt területet ábrázoló kijelzőből áll, és az ún. ARS (Automatic Route Setting - Önműködő Vágányútállítás) segítségével félönműködően képes irányítani a terület vasúti forgalmát. Az ARS egy számítógépes vágányútállító rendszer, amely előre programozott menetrend-adatbázisok alapján állít vágányutat a vonatoknak. Az ARS képes kezelni a késéseket, valamint segíti a szolgálattevőt az infrastruktúra-meghibásodások, vagy vonat-fekvemaradások következtében kialakult rendkívüli helyzetekben is.

Bővebben: Integrated Electronic Control Centre (IECC)

Tamogatóink:


 

Partnerek: