SIGNALSOFT

A holland forgalmista szemszögéből 2.

A régi elmaradásomat szeretném pótolni, hiszen megígértem, hogy a Signalsoft Arnhem 1965-ös forgalomirányító szimulátor élménybeszámolóját folytatom. Az előző részt a vasárnapi menetrend 06:00-nál hagytam abba.

Első körben szeretném kijavítani az előző részt, ugyan is ott azt írtam, hogy a fűtőház (tractie) csak akkor fogadja a vonatokat, ha megközelítem a vonattal a bejáratot. Ezt annyiban módosítanám, hogy a telefon hívásnál csak akkor adja fel lehetőségként a vonatszámot, ha a vonat már megállt és a vonat haladási (<<, >>) iránya a fűtőház irányába mutat. Ez persze lehet akár a Tractie 2-nél a 4,5,6,7,8,9,10-es vágány.
 

 

Na de lássuk a vasárnap reggeli forgalmat! 06:08 kor érkezik a fűtőházból a 3162.0-es szerelvény, amit a 4. vágányra kell küldeni. Innen Elst felé fog közlekedni 06:13- kor. A következő vonat is a fűtőházból érkezik, de nem a 2-esen hanem a Tractie 1-en.

Ha már itt tartunk megjegyezném, hogy a reggeli órákban küldenek olyan vonatot a Tractie 1-ből amit a 3. vágányra kell terelni és Velp felé jár ki. Ezt úgy lehet végrehajtani, hogy az 51. vágányra (kihúzó vágány) állítunk egy tolató vágányutat (Ctrl + bal egér), és ha megfordult a 23.-on vagy a 24.-en keresztül a 3. vágányra irányítjuk.


A következő egy órában majdnem minden vonatot a fűtőházból kapunk, kivéve a 07:44-kor induló 1314-es vonat. Az ilyen típusú vonatra (1300-as) mindig nekünk kell figyelni, ugyanis ezek a vonatok Wolfheze és Arnhem között járnak. Esetünkben 1309-es vonat Wolfheze-ből 06:48-kor érkezik a 7. vágányra. Itt fordul és a 27. vágányra halad, majd vonatszámot és irányt vált. A Train Overview-n az látszik, hogy a vonat menni akar, de nem szabad idő előtt a 8. vágányra engedni, mert azt csak minden óra 44-kor hagyja el. A menetrend tanulmányozásakor láthatjuk, hogy a 8. vágányt a 3711-es vonat fogja használni 07:28-ig. Ezután akár már kiengedhetjük a szerelvényt.

A menetrendet azért érdemes figyelni minden érkező vonatnál, mert ha előre beállítjuk a vágányutat előfordulhat, hogy a vonat percekkel később indul el. Ilyenkor akadályozhatjuk a többi vonat forgalmát. Persze ha elrontjuk vagy korán állítunk vágányutat vissza is vehetjük (jobb egér a start gombra) de számoljunk vele, hogy büntetőpontot kapunk érte (-50 font). Ezenkívül a berendezés késlelteti a törlést az esetleges megcsúszott vonatok miatt (ha a jelzőhöz érkező vonat a fékút távolságán belül töröljük a vágányutat a vonat be fog csúszni a jelző utáni területbe).

Érdemes a 27. vágányra érkező vonatok személyzetét leszállítani a vonatról, mert akkor elmennek a pihenőbe és nem fárasztanak a telefonjaikkal minket. Persze azért időben kérjük meg őket, hogy fáradjanak vissza a helyükre, mert késés lehet belőle.

(Az M gomb megnyomásával előugrik egy ablak, ahol a vonatszemélyzetnek “írhatsz” utasításokat, jobb klikk a vonatszámra és Unstaff train.)

A vonatok irányváltása és személyzet ki-be szállása időbe telik, ezért érdemes pár percet rászámolni az ilyen tevékenységekre. Rossz időjárási körülmények vagy késések idején komoly fennakadásokat okozhat.

A legtöbb vonatmozgás, tolatás előre meg van írva a menetrendben, de azt úgy írták meg, hogy nem pontos vágányt adnak meg célként, hanem egy vágánycsoportot. Ilyenkor arra a vágányra tereljük a vonatot, amelyiken van hely. Persze érdemes figyelni a menetrendet előre, nehogy egy másik vonat helyét foglaljuk el. Amit ajánlatos kinyomtatni az a menetrend elején a vágányok hosszát mutató táblázat. Előfordulhat ugyanis, hogy olyan vágányra küldünk vonatot, ami rövidebb a szerelvénynél.

A Train Overview-ban a vonatszámra jobb egérrel rákattintunk akkor a View Consist-tal megnézhetjük a vonat adatait. Itt többek között látjuk a vonat hosszát, súlyát, a kocsik számát, max sebességét, a vonat teljesítményét (kW), a vészfékezés esetén a megállás hosszát, valamint a 400m-en azt az időt amin megáll a szerelvény, ezenkívül, ha Easy módban játszunk akkor a menetrendjét is látjuk itt.

 

A játék során megfigyelhetjük, hogy a vonatszámok külön csoportokra oszthatók. Az 1300-as vonatok Arnhem-Wolfheze, az 1400-as és a 400-as vonatok Velp-Arnheim-Elst, a 3000-es vonatok Arnhem-Zevenaar, az 500-as vonatok Wolfheze- Arnheim-Elst, a 700-as sorozat a Wolfheze- Arnheim-Elst-Zevenaar (illetve fordítottan is közlekednek).

A 4000-es, 5000-es, 7000-es és a 11000-esek a tehervonatok, a 60000-ek a külön vonatok (Extra), a két számjegyű vonatok a TEE (Train Europe Express Train), a 100-as és a 200-as sorozat a nemzetközi expresszvonatok, a 8000-es a mozdonyvonatok.

Érdemes áttanulmányozni az állomás vágányainak hosszát és a vágányok közötti átjárást. Ne feledjük el, hogy a 3. vágányra behozott vonatokat nem fogjuk tudni közvetlenül a Tractie-be küldeni, tehát csak tolatási mozgás szerkesztésével működik. Amennyiben Extra vonatokat is beállítunk, előfordulhat, hogy a 23-24-25-26-27-es vágányt elfoglalják a tehervonatok. Ilyen estben csakis az Elst felőli bejárait jelzőhöz lehet tolatni, ami megint csak a ki- és bejövő vonatforgalmat zavarhatja.

Térjünk vissza a vasárnapi menetrendhez. 08:03-kor érkezik meg Zevenaar felől a 8390-as dízelmozdony, amit a menetrend szerint a 12. vágányra kell rakni. Ennek a mozdonynak szerepe lesz később.

08:38-kor érkezik egy TEE (Train Europe Express Train) vonat Wolfheze-ből és Zevenaar felé halad tovább. Igen ám de Wolfheze és Arnhem között villamosított a pálya, és bizony villanymozdonnyal érkezik a nemzetközi expressz! Amint azt már előzőekben leírtam Zevenaar felé nincs felsővezeték, tehát itt az első mozdonycsere. A TEE 10-es vonat a 4. vágányra érkezik itt automatikusan lekapcsolódik róla egy mozdony loc768A számon. Ennek helyére kell feltolni a loc10-es mozdonyt. A loc768A-ös mozdonyt pedig el kell helyezni egy tároló vágányon mert legközelebb 10:19 kor fog kelleni.

És akkor elérkeztünk az állomás legbonyolultabb műveletéhez, a 700-as sorozathoz. Elsőre nekem sem sikerült és nem értettem meg mit írnak a menetrendben, de sok gyakorlással és játék mentéssel sikerült.

Három vonat érkezik az állomásra és három is távozik. Sajnos ez nem ilyen egyszerű. Ugyan is az egyik érkező vonatból két szerelvény lesz, és mozdonyt is cserél, valamint az érkező két vonatból egy vonat lesz, és ismételten mozdonyt cserél! Ez így még bonyolultabb.

Nézzük meg hogyan is néz ki ez a menetrendben:

  1. A 768-as Wolfheze-ből megérkezik a 4. vágányra. (10:12)
  2. A 771A-es vonat Elst felől a 6a-ra érkezik. (10:14)
  3. A 771B vonat Zevenaar-ból a 6b-re érkezik. (10:14)

A 768-as vonatot ketté szedik és lesz belőle w768A és W768B szerelvény és az elejéről leválik a loc770A számú mozdony.

A 771A vonatról lecsatolják a loc775-ös mozdonyt.

A 771B-ről lekapcsolják a loc770B mozdonyt.

Tehát most van négy mozdony nélküli szerelvényünk. A 6a és 6b-n található vagonok összekapcsolódnak amihez a 26. vágányon álló loc771 lesz segítségünkre.

A következő mozzanatok zajlanak le. A 771A-ról lekapcsolás után a loc775-ös villanymozdony átmegy az 5b-re és ott megfordul. Eközben a 6b-n a 771B-ről lekapcsolt loc770B dízelmozdony átmegy az 5a-ra. Ha ez megvan a 26.-ról jöhet tolató vágányúttal a loc775-ös villanygép, ami először a w771A-ra csatlakozik, majd felhív és jelzi feléd, hogy kész. Ekkor tovább is beállítjuk a vágányutat a 6b-re. A szerelvény rátol a w771B-re és létrejön a 771-es vonatszámú szerelvény. Amint végezek s rákapcsolással és a fékpróbával telefonálni fog a gépész, hogy minden rendben. Ha mindent jól csináltunk és időben, akkor várni fog 10:27-es indulásig. Amint elment a 771-es, a mozdonyokat is el kell helyezni, mert a következő 700-as vonatnál fel fogjuk használni. A loc775-öst a 30. vágányra, a loc770B az 2a-ra kell, illetve lehet küldeni. Én személy szerint a 26-ra és a 30-ra szoktam a mozdonyokat rakni.

A 4. vágányon kicsit egyszerűbb a helyzet, itt a 768-as vonatról lekapcsolják a loc770A mozdonyt amit ki kell rakni f. vágányra és helyébe kell küldeni a locD107-es mozdonyt, ami összekapcsolás után 768B néven Zevenaar állomásra távozik. A másik végére a locD10-es mozdony jár rá a szerelvényre és Elst felé távozik 768A néven. Persze ahhoz, hogy minden időben kész legyen, előre kell gondolkodni. A locD107-es mozdonyt át kell vinni az 2b-re és amint a 771B megérkezik a 6b-re, mehet ki az f-vágányra. A 768-ról lekapcsolt mozdonyt az e vágányra tegyük, ha kész mehet ki Zevenaar-nak. A locD10 a 25 vágányon áll, amint lekapcsolják a loc770A-t mehet rá a 4.vágányra.

Első ránézésre igen bonyolult, de amint megérkeznek a vonatok összeáll a kép a fejünkben. Amire figyelni kell, hogy a csere mozdonyokon legyen személyzet és, hogy a csere mozdonyokat jó sorrendben indítsuk, mert a Movement Orders (M) alatt csak az alap mozgások vannak rögzítve, arra elég, hogy helyes sorrend esetén végrehajtsák a mozgást, de ha elrontjuk, nekünk kell megírni a tolatási mozgást és az időigényes. Nézzük meg a következő 700-as sorozatú vonat találkozást és annak megfelelően helyezzük el a csere mozdonyokat. Megint csak ajánlani tudom, hogy szánjunk 30db papírt és némi festékpatront a menetrend kinyomtatására, a papírra lehet firkálni és alá lehet húzni a “kényes” vonatokat.

A vasárnapi menetrendben ezenkívül különleges esemény nem történt. Egy vonat azért megviccelt, ugyanis a 1468-as vonat hétköznap Velp-Arnhem-Elst vonalon közlekedik és a 4. vágányra érkezik. Vasárnap a 7. vágányra érkezik és fordul új vonatszámmal. Amit érdemes az elején kihagyni az a pályamunkálatok engedélyezése. A vágányzárral nem lenne probléma, de sajnos programhiba miatt néha olyan helyen is megjelennek a pályamunkások, ahol eredetileg nincsenek (incidens miatt -150 font). Ilyenkor egy mentés-újratöltés megoldja a problémát.

Végezetül örömmel jelentem be, hogy a program készítőjével felvettem a kapcsolatot és hamarosan magyar nyelven is játszhatunk a Post-T szimulációval. Fordítás alatt van ezenkívül az Arnhem 1965 kézikönyve is.

Forrás: www.vonatmagazin.hu

Tamogatóink:


 

Partnerek: