A SimSig leírása
- Részletek
- Kategória: A program
A SimSig a legmagasabb színvonalon készíti a programokat. 1999-óta tizennégy szimulációt készítettek és számtalan jól működő béta verziót is közzétettek, amit a felhasználók tesztelése alapján módosítottak. A legújabb fejlesztések közé tartozik a teljes egybefüggő képernyős megjelenítés (Scroll), valamint az átprogramozott és egyszerűbb hálózati kapcsolódás.
EredetiA SimSig a minőség iránti vágyból, a valós jelzőrendszereknek megfelelően született, és ilyen formában egyedülálló a forgalomirányító szimulátorok körében. A projektet 1997-ben indították el, és a jelzőrendszerek változását követve érte el a mai állapotát. A SimSig képernyő a Network Rail IECC-ben használatos eredeti kijelző reprodukciója.
Az IECC-t (Integrated Electronic Control Centre - Integrált Elektronikus Irányítóközpont -) eredetileg az Angol Vasutak kutatórészlege fejlesztette ki az Egyesült Királyság jelzésrendszerére alapuló vasutak számára a '80-as évek végén, de különféle változatait a világ minden táján megtalálhatjuk. 2005-ig 140 biztonságosan leszolgált üzemévet tudhatunk a rendszerek mögött. Az IECC egy kezelőfelület, amely együttműködik a mögötte található biztosítóberendezéssel. |
A program jellemzői
A program fejlesztése során a fejlesztők gondosan ügyeltek a szimulált valóság legfontosabb jellemzőinek lemodellezésére, a biztosítóberendezés működésének részletekbe menő és a szabályoknak megfelelő működésére, továbbá a két "dimenzió" közötti kapcsolódófelület betartására. Mindezt egy élethű kezelőfelülettel, letölthető menetrendekkel, az aktuális állás mentésére és visszatöltésére alkalmas szimulációs programmal fejelték meg. A végeredmény érdemeit felsorolni is hosszú lenne, de azért mi megpróbáljuk. Íme:
A "valóság":
- A szerelvények mozgása az eredetieknek megfelelő: élethű gyorsítások, lassítások
- Vágányfoglaltságok generálása a szerelvények pozíciói alapján
- Defensive driving (elővigyázatos mozdonyvezetők)
- A mozdonyvezetők követik a menetrendjeiket, attól csak külön parancsra térnek el
- Szerelvények mozgásának befolyásolása parancsokkal
- Kitérők átállási késleltetésének emulációja
- Kommunikáció a szomszédos irányítóközpontokkal telefonon illetve tokenekkel
- Vonatszétszedések és -összerakások modellezése
- Meghibásodások szimulációja
- A szimulált valóság mindig konzisztens, akkor is, ha a forgalomirányító szoftver megfelelő visszajelzések hiánya, szimulált meghibásodások, vagy "kézi" beavatkozások miatt "elveszíti a fonalat"
- Egyes szimulációk esetén különféle korszakok között választhatunk; a korszaknak megfelelően változnak a jelzőkiosztások, peronok és a vágányhálózat
- Havária esetén drasztikusan beavatkozhatunk: vonatok hosszát csökkenthetjük, vagy akár el is távolíthatjuk a szerelvényt a pályáról
A biztosítóberendezés:
- Alkalmazza az angol vasutakon használatos szabályokat:
- Vágányutak és tolatóvágányutak
- Vágányutak kényszeroldása biztonsági késleltetéssel;
- Jelzőmegközelítés-figyelés (approach control) időzítéses alapon;
- Mozgó megcsúszási vágányutak;
- Megcsúszási vágányutak automatikus oldása késleltetéssel;
- Villogó sárgák;
- Előre beállított tolatóvágányutak (preset shunts);
- Vörös jelző meghaladásokat csökkentő technikák, mint pl. dupla térközök
...mind-mind megfelelnek az eredeti rendszereken alkalmazott technikáknak;
- A foglaltságnak megfelelően mozgatja a vonatszámokat, követi és lépteti a menetrendjeiket;
- Követi a vonatok szétszedését ill. összerakását;
- Menetrendi és pozícióinformációk alapján vonatszámokat vált (ACI);
- Menetrendi információk és komplex egyedi szabályok alapján automatikus vágányutakat állít (ARS);
- Kezeli az automata szintbeni kereszteződéseket;
- Lehetővé teszi az automata funkciók (ACI, ARS, keresztezések) felülbírálatát vagy kikapcsolását;
Fotó: Smiley.toerist, Forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antwerpen_Noord_seinhuis.jpg
A program megírásakor a készítők nem csak működésében, hanem kinézetében, hangulatában is az eredeti Network Rail IECC-t vették alapul. A szimuláció további fontos jellemzői:
- Az eredeti berendezésnek megfelelő grafika. Nincs fölösleges dísz, sallang
- Az eredeti berendezés hangja letölthető és hozzárendelhető a különféle eseményekhez
- Valódi menetrendi adatok alapján készített menetrendek, amelyekhez kiegészítő menetrendek fésülhetőek hozzá
- Valódi forgalmi szolgálattevők használják gyakorlásra és tanulásra az Egyesült Királyságban és szerte a világban;
- Egy-egy szimuláció egy teljes központot tartalmaz, nem csak egy-egy állomást, vagy csomópontot;
- Hálózatban játszható:
- játszhatod a barátaiddal egy alhálózaton belül, vagy akár az Interneten;
- játszhatjátok ugyanazt a szimulációt,vagy összekapcsolhattok több csatlakozó szimulációt;
- (Bármily hihetetlen, de) ingyenes. (2013-tól fizetős központokat adnak ki)
Kifejezetten a Mi, azaz a felhasználók kedvéért a szimulációk változatos "bosszantási technológiákkal" vannak felruházva:
- Tetszés szerint nyálkás, nedves idő hosszabb fékutakkal és kisebb gyorsulásokkal;
- Váratlan események: verekedés, kitört ablakok, WC-szünet miatti késések;
- Késve, vagy korábban közlekedő tehervonatok; lassabb, selejtezett motorral közlekedő gépek
- Váltómeghibásodások, hamis foglaltság, jelzőmeghibásodások (akár optikánként!), meghibásodó szintbeni keresztezések;
- Vágányfelújitások, lezárt peronok;
- Vágányokon átkelő birkanyájak :)
Képek a SimSig-ről a Galériában.
Próbáld ki Te is!