A SimSig leírása

A SimSig a legmagasabb színvonalon készíti a programokat. 1999-óta tizennégy szimulációt készítettek és számtalan jól működő béta verziót is közzétettek, amit a felhasználók tesztelése alapján módosítottak. A legújabb fejlesztések közé tartozik a teljes egybefüggő képernyős megjelenítés (Scroll), valamint az átprogramozott és egyszerűbb hálózati kapcsolódás.


Eredeti

A SimSig a minőség iránti vágyból, a valós jelzőrendszereknek megfelelően született, és ilyen formában egyedülálló a forgalomirányító szimulátorok körében. A projektet 1997-ben indították el, és a jelzőrendszerek változását követve érte el a mai állapotát.

A SimSig képernyő a Network Rail IECC-ben használatos eredeti kijelző reprodukciója.

 

Az IECC-t (Integrated Electronic Control Centre - Integrált Elektronikus Irányítóközpont -) eredetileg az Angol Vasutak kutatórészlege fejlesztette ki az Egyesült Királyság jelzésrendszerére alapuló vasutak számára a '80-as évek végén, de különféle változatait a világ minden táján megtalálhatjuk. 2005-ig 140 biztonságosan leszolgált üzemévet tudhatunk a rendszerek mögött. Az IECC egy kezelőfelület, amely együttműködik a mögötte található biztosítóberendezéssel. 

 

A program jellemzői

A program fejlesztése során a fejlesztők gondosan ügyeltek a szimulált valóság legfontosabb jellemzőinek lemodellezésére, a biztosítóberendezés működésének részletekbe menő és a szabályoknak megfelelő működésére, továbbá a két "dimenzió" közötti kapcsolódófelület betartására. Mindezt egy élethű kezelőfelülettel, letölthető menetrendekkel, az aktuális állás mentésére és visszatöltésére alkalmas szimulációs programmal fejelték meg. A végeredmény érdemeit felsorolni is hosszú lenne, de azért mi megpróbáljuk. Íme:

A "valóság":

  • A szerelvények mozgása az eredetieknek megfelelő: élethű gyorsítások, lassítások
  • Vágányfoglaltságok generálása a szerelvények pozíciói alapján
  • Defensive driving (elővigyázatos mozdonyvezetők)
  • A mozdonyvezetők követik a menetrendjeiket, attól csak külön parancsra térnek el
  • Szerelvények mozgásának befolyásolása parancsokkal
  • Kitérők átállási késleltetésének emulációja
  • Kommunikáció a szomszédos irányítóközpontokkal telefonon illetve tokenekkel
  • Vonatszétszedések és -összerakások modellezése
  • Meghibásodások szimulációja
  • A szimulált valóság mindig konzisztens, akkor is, ha a forgalomirányító szoftver megfelelő visszajelzések hiánya, szimulált meghibásodások, vagy "kézi" beavatkozások miatt "elveszíti a fonalat"
  • Egyes szimulációk esetén különféle korszakok között választhatunk; a korszaknak megfelelően változnak a jelzőkiosztások, peronok és a vágányhálózat
  • Havária esetén drasztikusan beavatkozhatunk: vonatok hosszát csökkenthetjük, vagy akár el is távolíthatjuk a szerelvényt a pályáról

 

A biztosítóberendezés:

  • Alkalmazza az angol vasutakon használatos szabályokat:
    • Vágányutak és tolatóvágányutak
    • Vágányutak kényszeroldása biztonsági késleltetéssel;
    • Jelzőmegközelítés-figyelés (approach control) időzítéses alapon;
    • Mozgó megcsúszási vágányutak;
    • Megcsúszási vágányutak automatikus oldása késleltetéssel;
    • Villogó sárgák;
    • Előre beállított tolatóvágányutak (preset shunts);
    • Vörös jelző meghaladásokat csökkentő technikák, mint pl. dupla térközök
      ...mind-mind megfelelnek az eredeti rendszereken alkalmazott technikáknak;
  • A foglaltságnak megfelelően mozgatja a vonatszámokat, követi és lépteti a menetrendjeiket;
  • Követi a vonatok szétszedését ill. összerakását;
  • Menetrendi és pozícióinformációk alapján vonatszámokat vált (ACI);
  • Menetrendi információk és komplex egyedi szabályok alapján automatikus vágányutakat állít (ARS);
  • Kezeli az automata szintbeni kereszteződéseket;
  • Lehetővé teszi az automata funkciók (ACI, ARS, keresztezések) felülbírálatát vagy kikapcsolását;

Fotó:  Smiley.toerist, Forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antwerpen_Noord_seinhuis.jpg

A program megírásakor a készítők nem csak működésében, hanem kinézetében, hangulatában is az eredeti Network Rail IECC-t vették alapul. A szimuláció további fontos jellemzői:

  • Az eredeti berendezésnek megfelelő grafika. Nincs fölösleges dísz, sallang
  • Az eredeti berendezés hangja letölthető és hozzárendelhető a különféle eseményekhez
  • Valódi menetrendi adatok alapján készített menetrendek, amelyekhez kiegészítő menetrendek fésülhetőek hozzá
  • Valódi forgalmi szolgálattevők használják gyakorlásra és tanulásra az Egyesült Királyságban és szerte a világban;
  • Egy-egy szimuláció egy teljes központot tartalmaz, nem csak egy-egy állomást, vagy csomópontot;
  • Hálózatban játszható:
  • játszhatod a barátaiddal egy alhálózaton belül, vagy akár az Interneten;
  • játszhatjátok ugyanazt a szimulációt,vagy összekapcsolhattok több csatlakozó szimulációt;
  • (Bármily hihetetlen, de) ingyenes. (2013-tól fizetős központokat adnak ki)

Kifejezetten a Mi, azaz a felhasználók kedvéért a szimulációk változatos "bosszantási technológiákkal" vannak felruházva:

  • Tetszés szerint nyálkás, nedves idő hosszabb fékutakkal és kisebb gyorsulásokkal;
  • Váratlan események: verekedés, kitört ablakok, WC-szünet miatti késések;
  • Késve, vagy korábban közlekedő tehervonatok; lassabb, selejtezett motorral közlekedő gépek
  • Váltómeghibásodások, hamis foglaltság, jelzőmeghibásodások (akár optikánként!), meghibásodó szintbeni keresztezések;
  • Vágányfelújitások, lezárt peronok;
  • Vágányokon átkelő birkanyájak :)

Képek a SimSig-ről a Galériában.

Próbáld ki Te is!


 

 

Tamogatóink:


 

Partnerek: