Fogalmak
ARS (Automatic Route Setting)
- Részletek
- Kategória: Fogalmak
- Készült: 2010. augusztus 14. szombat, 07:51
A SimSig-ben bizonyos központoknál nagy segítséget jelenthet az ARS. Az ARS-nek köszönhetően, olyan központokat is tudunk egyedül irányítani, amihez kettő, vagy akár három kezelő is kelhet a csúcsforgalom idején. Az egyik ilyen központ a Waterloo, ahol a négy képernyőn percenként közlekedő vonatokat kell a 24 vágányos fejpályaudvarra irányítani. Az ARS olyan központoknál is nagy segítséget tud nyújtani, ahol nagy sebességgel közlekednek a vonatok. Az ilyen központoknál a szűkre szabott menetrend miatt komoly késéseket lehet összeszedni, csupán abból, hogy nem állítjuk be időben a szabad vágányutat a gyorsvonatoknak. |
Leírás:
Az ARS (Automatic Route Setting - Önműködő Vágányútállítás) része az IECC-nek (Integrated Electronic Control Centre - Integrált Elektronikus Irányítóközpont -)
Bizonyos IECC központoknál nem építették ki az ARS-t. Az ARS egy számítógépes vágányútállító rendszer, amely előre programozott menetrend-adatbázisok alapján állít vágányutat a vonatoknak. Az ARS képes kezelni a késéseket, valamint segíti a szolgálattevőt az infrastruktúra-meghibásodások, vagy vonat-fekvemaradások következtében kialakult rendkívüli helyzetekben is. ARS segítségével félönműködően képes irányítani a terület vasúti forgalmát.
Teljes ARS:
A teljes ARS esetén a vonatok útját teljes mértékben az ARS kezeli. A kézi beavatkozásra csak akkor van szükség, ha olyan területre történik a vonatmozgás, (pl. iparvágány) ahol nincs a pályán kiépítve az ARS berendezés.
Az ARS normál beállítása esetén a vonat előtt, két jelzővel előre állítja be a vágányutat. A zökkenőmentes vágányút-beállításhoz a tervezett útnak szabadnak kell lenni. A vágányút beállítást megállóhely vagy állomás esetén, csak az indulás előtt 1 perccel fogja elvégezni. Ezzel az ARS nem akadályozza a keresztirányú vonatforgalmat, vagy a tolatási mozgásokat.
Az ARS-nek korlátozott az irányítási rendszere, bizonyos szituációkban automatikusan kerülő vágányutat képes beállítani. Amennyiben nem talál a menetrendben rögzített utat (vagy vágányt) úgy a kezelőnek kell kézzel beállítani az alternatív útvonalat, ha ilyen alternatív vágányuta állít be a vonatnak az irányító, úgy az ARS kikapcsol ennél a vonatnál. Az ARS visszakapcsol abban az esetben, ha ismét visszatér a vonat a megfelelő vágányra. Amennyiben nem kapcsol vissza, úgy a kezelő manuálisan visszakapcsolhatja azt.
A SimSig-ben az ARS-el rendelkező vonatok vonatszáma zöld színű. Ha nem működik (vagy nem rendelkezik ARS berendezéssel a szerelvény), úgy rózsaszínű a vonatszáma.
Egyszerű ARS:
A egyszerűsített ARS a vonatok érkezési sorrendje és a menetrend szerint irányítja a megfelelő vágányra, általában különleges helyszíneken alkalmazzák, mint pl. a Moorgate állomás a Kings Cross központnál.
Az ARS-el rendelkező központoknál az F3-as Options alatt megtalálható az ARS beállítása, ahol az irányítási szokásainknak megfelelően személyre szabhatjuk az ARS-t. Az ARS-el rendelkező központokban lehetőségünk van területenkénti ki-be kapcsolásra. Bizonyos esetekben (pl. vágányzár) kézzel kell továbbítani a vonatokat, ilyenkor a vágány közelében rózsaszín feliratot és kört találhatunk (a terület vagy vágány rövidítése). Sajnos az is előfordul, hogy az ARS nem megfelelően kezel egy adott területet, ilyenkor a nagyobb fennakadások végett érdemesebb kikapcsolni ott az ARS-t.
Amennyiben nincs a szimulációban beállítva a hiba és a késés lehetősége, úgy az ARS-el rendelkező központok „képernyővédő” funkcióban is üzemelhetnek. Kiváló gyakorlási lehetőség a kezdő irányítóknak.
A napjainkig beüzemelt IECC-k listája:
Központ | Irányított terület |
ARS |
---|---|---|
Ashford | Southern Region délkeleti szekció és a High Speed 1 (HS1, Londontól a Csalagútig) | Van |
Edinburgh | East Coast Main Line (ECML) Berwick-upon-Tweedtől Cupar déli részéig, illetve a Fife Circle Line | Van |
Liverpool Street | Great Eastern Main Line (GEML, Colchesterig, Bishop's Stortfordig és a szárnyvonalak | Van |
Marylebone | Chiltern lines (London—Birmingham vonal, a Banbury közelében található Aynho Elágazásig) | Van |
Merseyrail (Sandhills) | Merseyrail Northern Lines és Wirral Lines | Van |
Slough New | Paddingtontól Heathrow Airportig |
Van |
Swindon B | Didcot környéke | Van |
Tyneside | East Coast Main Line (ECML), Northallerton északi részétől Morpeth déli részéig |
Van |
Upminster | London, Tilbury and Southend line | Van |
Yoker | North Clyde Line, Glasgow-i északi villamosított elővárosi vonal |
Van |
York | East Coast Main Line (ECML), Doncaster északi részétől Northallerton északi részéig, valamint Leedskörnyéke | Van |
A következő berendezések nem valódi IECC-k, azt csak koncepciójukban követik:
Központ | Irányított terület | ARS |
---|---|---|
Bournemouth | Dorset coast | Nincs |
Leamington Spa | Banburytől Warwickig | |
Rugby | West Coast Main Line (WCML), Watford és Lichfield között |
|
Wembley Mainline Suburban Workstation | South Hampstead to Watford Junction DC Lines | |
Stoke-on-Trent | Colwich Junctiontől Crewe/Macclesfieldig | |
West Midlands Signalling Centre - Coventry Workstation | Brandon/Milverton to Hampton-in-Arden/Coundon Road | |
West Midlands Signalling Centre - Snow Hill Workstation | Jewellery Quarter to Tyseley via Birmingham Snow Hill | |
West Midlands Signalling Centre - North Warwick Workstation | Tyseley to Warwick and Tyseley to Shirley | |
Port Talbot | Llanharan to Baglam |