PC-Rail Simulations

Evercreech Junction

Meglehetősen szokatlan darab került elkészítésre a forgalomirányító programok háza tájáról. A PC-Rail nevű szoftvert talán már ti is ismeritek, hiszen írtam róla korábban egy-két bejegyzést, azonban amit most kínálnak az meglehetősen más, mint amit az utóbbi időben megszokhattunk tőlük. Ismerkedjünk meg tehát Evercreech Junction-nel, az azóta már bezárt állomással és vasúti csomóponttal!

Evercreech állomás 1862 februárjában került a brit vasúti térképekre, azoknak is a délnyugat-angliai részére, hiszen ekkor nyitották meg, majd 1874 júliusában nevezték át Evercreech Junctionre. Talán a névből is kitalálható, hogy egy kisebb csomópont volt, hiszen a Bathba tartó pályából itt ágazott ki egy mellékvonal Burnham és Bridgewater felé. A múlt idő sajnos jogos: az áruforgalom 1965 novemberében szűnt meg, de az utasok is csak 1966 márciusáig vehették igénybe az állomás által nyújtott szolgáltatásokat.

joomplu:623

Ebből adódik, hogy a forgalomirányítói sorsunk a múltba vezet vissza, a gőzösök korába. 1950-et írunk, a vonalon a Sommerset & Dorset Joint Railway járatai közlekednek, amelyet a Midland Railway és a London & South Western Railway társaságok üzemeltettek korábban, majd később az LMS és a Southern Railway. Bár az állomás területe nem tűnik nagynak, mégis 132 vonatot kell leközlekedtetnünk 24 óra alatt, ennyit tartalmaz a menetrend. A területet azért egy képernyőn sajnos nem látjuk át, szokás szerint a nyilakkal tudunk rajta jobbra-balra mozogni. Első ránézésre is látható, hogy 64 kar áll rendelkezésünkre a jelzők, kitérők és sorompók irányátására, valamint a szomszédos tornyokat (szám szerint hármat, név szerint pedig Evercreech Newt, Cole-t és West Pennardot) a régi idők homályába veszett csengetési rendszerrel tudjuk értesíteni a vonatok mozgásáról.

Az irányítás alapvetően egyszerű: megnézzük az átállítani kívánt jelző vagy kitérő számát és vagy rákattintunk, vagy a terület rajza alatti karokra kattintunk, vagy egyszerűen elkezdjük írni a számát és leokézzuk az enterrel. Az élet azonban nem ilyen egyszerű: azoknak okozhat első ránézésre nagyobb fejtörést a program akik hozzászoktak a Train Director féle modern jellegű irányításhoz, azaz mindig látjuk pontosan hol is van a szerelvényünk. Na itt ilyen nincs, csak egy-egy szürke ovális terület vált át fehér színűre ha éppen vonat foglalja el a síneknek azt a részét, a járat száma persze ismeretlen marad. Ennek megfelelően nem árt a fokozott odafigyelés, hogy tudjuk éppen melyik vonat hol lehet a hálózatunkon. Persze ebben több dolog is segítségünkre siet: egyrészt ott van ugyebár a menetrend, hiszen mégiscsak az angoloknál járunk, szóval tételezzük fel azt, hogy pontosan járnak a vonatok. Másrészt ott van a többi torony, akik mindig értesítenek minket mielőtt valamelyik járatot a mi területünkre engednék és ezt jóvá is kell hagynunk. Az első néhány alkalommal szinte biztos vagyok benne, hogy ti sem figyelitek majd a csengetések számát és típusát, de aztán hamar rájöttök, hogy igen fontos információkat tartalmaz, ezzel jelez ugyanis a többi irányító. Megtudhatjuk belőle, hogy milyen típusú vonat érkezik (tehervonat, személyvonat, stb.) és hova tart, belépett egy vonat a területünkre vagy mégsem, stb. Nem mondom, lesznek olyan helyzetek, amikor a sok-sok csöngetésre csak kapkodja a fejét az ember, de hát ilyen ez, figyelni kell. Segítség persze akad, a menüből kilistázható, sőt, kinyomtatható nemcsak a menetrend, hanem a jelzési rendszer is, így mégiscsak egyszerűbb a dolgunk.

joomplu:623

A helyzetünket bonyolítja egy út és egy gyalogos átjáró (63-as és 64-es szám), amit bizony nem árt lezárva tartani addig, amíg vonatok közlekednek. Magyar szemmel furcsa, de a briteknél nem: a sorompó a síneket zárja le ha nyitva van a nem kötöttpályás forgalomnak. Persze jelzővel védve van az átjáró, addig biztosan nem adhatunk ki szabad jelzést amíg nem szabad a pálya. Hasonlóan van ez a területről kivezető síneknél is, ott pedig a szomszédos tornyot kell tájékoztatni arról, hogy menne felé egy vonat és ha ezt elfogadja, csak azután tudjuk a jelzőt átállítani. Átlátható, jól kezelhető rendszer, még ha az irányítás elején okozhat is gubancokat.

Sajnos bemelegedni nem lesz időnk ha nem fizetünk a programért, lévén időkorlát van beépítve, így csak az éjszakai vonatokkal próbálkozhatunk. A mentés is le lett tiltva a regisztrálás nélküli változatban, így ezzel sem lehet kicselezni a programot. Egy-két próbát azonban szerintem így is megér, a letöltenivaló ugyanis kevés, hipp-hopp ott teremhet a gépünkön a progi. Aki pedig jól szórakozott, az 37 fontért a magáénak tudhatja a teljes verziót is, ami forintban azért jócskán meghaladja a tízezret. Mint látható a fentiekből túl sok újdonságot nem hordoz magában a program a PC-Rail Heritage sorozatának többi tagjához képest, mégis én úgy gondolom, hogy kellemes feladatot tud nyújtani a téma iránt fogékonyaknak.

Forrás: www.vonatmagazin.hu

Tamogatóink:


 

Partnerek: